Výživová poradkyně Mgr. Ing. Markéta Rozinková - změňte svůj život - Jak nakládat se solí v domácnosti

Jak nakládat se solí v domácnosti

Zde najdete pár důležitých informací o nakládání se solí v jídelníčku.

Maximální doporučená denní dávka soli je do 5-6 gramů denně.

Abyste měli představu: DDD soli je pro Vás ve 100 g sýra, 50 g šunky a 100 g chleba!!! Nebo ve 100 g nivy!!! Ve zdravém životním stylu pro velký příjem soli není proctor, pokud nejste sportovec nebo človek, co vypotí mnoho tekutin třeba v práci.

Sůl je jeden ze spouštěčů vysokého tlaku, problémů s ledvinami, močovými kameny, dnou, ale je I prokázaný karcinogen žaludku I. třidy a jeden z mnoha spouštěčů rakoviny střeva. Jak jsem psala a vždy budu uvádět, rozdíl mezi jedem a lékem je v dávce. Není problem, aby průměrný Čech denně zkonzumoval až 35 g soli v soli a zpracovaných produktech.

Lidé si rychle zvykají na vyšší dávky soli a pak mají tendence pořád a pořád přisolovat. Říká se tomu prahová citlivost na složky potravy. Není to o tom, že by jim chutnalo tak slané jídlo, ale prostě už nižší dávky soli necítí.

Nejvíce soli je v uzeninách, nakládaných sýrech, slaných pochutinách, solených oříšcích

Sůl tělo potřebuje a neměli bychom sůl úplně z jídelníčku vyřazovat.

Sůl je zdroj jódu nejen pro prevenci vývojových vad, ale I pro správnou činnost štítné žlázy. Kupujte pro vaření hlavně obyčejnou mořskou nebo jodizovanou sůl.

Viz. odkaz:

https://aktin.cz/country-life-sul-morska/jemna-1000-g-20779?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE0Mbd0uxlCyaKiiY7ZRIspmXJaZShpjDzK-3iZIdjimqGFrueW80YIaAh4xEALw_wcB

- Existuje I sůl se sníženým obsahem sodíku:https://www.grizly.cz/grizly-morska-sul-se-snizenym-obsahem-sodiku-1000-g?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE02Ecklm5CRY8VKJ91K0LyDyKU0bFz5tmOpvycprtcjMjUIZndpijEaAlFrEALw_wcB

Právě sodík v soli je rizikovou složkou, jeho vyšší příjem způsobuje zadržování vody v těle a zhoršuje hospodaření s tekutinami a tím zvyšuje krevní tlak. Proto je důležité držet se zásad pro omezení sodíku a soli ve stravě.

Himalájská sůl Vám ničím neprospěje, nejen, že obsah jódu je v ní minimální, navíc je neúměrně předražená. Pokud se jedná o DDD soli v řádu 5 g, nemá nic tak zvláštního, abyste si tuto sůl kupovali a očekávali od ní nějaké zázračné účinky – vice o tom je krásně popsáno v článku od Institutu Moderní Výživy - https://www.institutmodernivyzivy.cz/je-himalajska-sul-zdravejsi/

Již dřívější analýza Časopisu dTest nyní ukázala, že se od sebe himalájská, kamenná a mořská sůl téměř vůbec neliší, co se týče obsahu nečistot, minerálních látek i chloridu sodného. Rozdíly mezi různými typy solí jsou pouze v ceně…

 Nutriční desatero zásady správné manipulace pro omezení příjmu soli:

  1. Upřednostnění čerstvých, které si upravíte kulinárně v domácím prostředí.
  2. Doporučuji vybírat pochutiny s minimem soli, jako jsou nesolená semínka, ovoce a zelenina.
  3. Doporučuji omezit při vaření sůl a přisolování jídla na stole, spíše preferujte zajímavé koření, které zakryje sníženou slanost pokrmů – doporučuji koření Sbohem soli od Sonnentoru z Čejkovic https://www.sonnentor.com/cs-cz/eshop/koreni/korenici-smesi/sbohem-soli!-stredomorska-bio-krabicka
  4. Výborná je také od stejné značky Sonnentor bylinková sůl
  5. Pozor na klasické směsi koření, které jsou ve většině případů jen předražená sůl. Dělejte si vlastní nebo kupujte koření s minimem soli a bez glutamátu – OPĚT IDEÁLNÍ JE ZNAČKA SONNENTOR nebo moje od MORINGAMIX
  6. Vyzkoušejte i uzenou sůl od Sonenntoru, zvlášť do tvarohových pomazánek – osobně miluji tvaroh, strouhaný uzený sýr nebo tempeh uzený, ALE JEN ZNAČKA SUNFOOD, nebo uzený sýr, zelenou cibulku a přidat uzenou sůl!!! https://www.sonnentor.com/cs-cz/eshop/koreni/sul-a-smesi-soli/smokey-salt-krabicka
  7. Nepoužívat ochucovadla, salsy, sójové omáčky, dressingy, zálivky a bujóny nejlépe je z jídelníčku úplně odstranit. Pokud chcete bujón, použijte bez umělých barviv, palmového oleje a glukózového sirupu tento: https://www.sonnentor.com/cs-cz/eshop/koreni/bujony/zeleninova-polevka-sv.hildegardy-bujon-bio
  8. Rizikové jsou i asijské polévky, vysoké množství je i v nudlích asijských polévek, ty by měly být tabu, navíc obsahují glutamát sodný
  9. Sůl je skvělý konzervant, vysoké dávky soli konzervují potraviny. Mnoho soli je I v domácím nakládaném kvašeném zelí, nakládaných kvašených okurkách, nezapomeňte tyto suroviny take zohlednit
  10. Mnoho soli je i v emulgovaných omáčkách i ve fermentovaných a sušených šunkách, balkánu, tvarůžkách, atd....

kolik soli je v potravinach 1

Vyzkoušejte i mé kořenící směsi: Moringová sůl, Bylinková sůl s Moringou, Polévkové koření s Moringou, Moringa bylinky po italsku, najdete na https://www.moringamix.cz/cz/eshop

Pro registrované