10 zajímavostí o meruňkách

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Meruňky, poklad oblasti, ve které žiji...

Poklad pro zdravé cévy, imunitni systém, bohytá zdroj antioxidantů, karoteinoidů nejen pro zdravou pleť, ale i zdravé cévy a i lymfatický systém.

Věděli jste těchto 10 faktů, odkud meruňky pochází a co vše nám jejich konzumace může přinést, jak s nimi nakládat, aby nám přinesly kýžené benefity a jak si pomocí nich ulevit od spálení sluníčkem? 

Meruně

Přečtěte si následující článek:

1. Meruňka nepochází z oblasti střední Evropy. Jejich původ hledejte v Číně, odkud jsou písemné zmínky o prvním pěstování z doby před více, jak 4000 lety.

2. Ovoce je velmi chutné, ať za syrova jen tak, či zavařené, v kompotech, džemech, či sirupech. Meruňky jsou velmi významným zdrojem vitaminu C – k pokrytí doporučené denní dávky postačí cca 8 kusů meruněk. Vitamin C Vitamín C je potřebný pro metabolismus aminokyselin, konkrétně pro vznik nekódovaných aminokyselin hydroxylysinu a hydroxyprolinu. Tím se podílí na syntéze kolagenu. Nedostatek vitamínu C se proto projevuje menší pevností cévní stěny, především vlásečnic, a zvýšenou krvácivostí, a dále typicky sníženou pevností vazivového aparátu zubů a s tím spojeným drolením a vypadáváním zubů. Dále je vitamín C důležitý pro okysličení tkání. Podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a ochranu chrupavek, podporuje regeneraci. Podílí se i na antioxidační obraně buňky, neboť dokáže redukovat volné radikály, které způsobují stárnutí a odumírání buněk.

3. Meruňky jsou také velmi významným zdrojem vitaminu A ve formě. Vitamin A je nutný pro tvorbu rodopsinu, zrakového pigmentu používaného za nízkého osvětlení. Nedostatek vitamínu proto vede k šerosleposti Vitamín A je také důležitý antioxidant. Rovněž je nezbytný pro vývoj kožních buněk, při jeho nedostatku buňky rohovatí. Zdrojem vitaminu A je alfa- karotein, B-karoten a lykopen, což jsou oranžová a červená barviva, která jsou právě obsažená mimo jiné v mrkvi, kukuřici a dýni. Významným zdrojem jsou i játra a žloutek. Beta karoten, jako látka, ze které vitamin A vzniká, je podle mnoha průzkumů může omezovat vznik rakoviny a brzdit její rozvoj (zvláště pokud jde o rakovinu dutiny ústní). 

4. Meruňky se doporučují osobám s nemocným srdcem a vůbec každému, kdo má potíže s oběhovou soustavou. Ale i s lymfatickými obtížemi, více o nich zde: https://www.marketarozinkova.cz/blog/o-zdravi-a-vyzive/156-onemocneni-lymfatickeho-systemu-lymfedem 

5. Draslík v meruňkách je významný pro snížení vysokého tlaku.a pro hospodaření s tekutinami, významný je i pro srdeční činnost a činnost ledvin.

6. Dále mají meruňky i velmi významný obsah železa: Je známo, že anémie z nedostatku železa patří mezi nejčastější nutriční deficienci na světě. Minimální denní příjem železa nezbytný pro červenou krvetbvorbu je 10–15 mg. Hlavním zdrojem železa v potravě je maso, především vnitřnosti jako játra, srdce a slezina. Zdrojem železa jsou kromě meruněk ale i luštěniny, listová zelenina, houby a některé ovoce jako například jahody. Proč může nedostatek železa vznikat? První možností je špatně vyvážená vegetariánská strava, chronické nízkoenergetické diety a další stravovací zvyklosti, kde je vzácný příjem červeného masa a zároveň nedostatečné nahrazení adekvátními potravinami. Další skupinou anemiků mohou být atletky (menstruace), dospívající sportovci, těhotné sportovkyně, sportovci, kteří se přizpůsobují nadmořské výšce, anebo se připravují v horkém podnebí. Někdy mohou anemii zapříčinit zvýšené ztráty železa v důsledku krvácení do gastrointestinálního traktu (např. vředy), nadměrná hemolýza, kvůli zvýšenému namáhání a jiné krevní ztráty (např. krvácení z nosu, kontaktní sporty). V neposlední řadě se může za anemií stát špatné vstřebávání železa v důsledku klinických poruch, jako jsou celiakie, či Crohnova choroba.

7. Meruňky jsou významné i v kosmetickém průmyslu. Jejich olej se často přidává do balzámů a krémů. Jeho hlavní funkcí je regenerovat a hydratovat pokožku. A to i při spálení pokožky, kdy pomáhá zmírnit projevy přeslunění pokožky. Recept na masku: čtyři meruňky rozmixujeme se dvěma lžícemi olivového oleje, směs naneseme na nadměrně opálená místa, necháme patnáct minut působit a poté ji vlažnou vodou opláchneme.

8. Pokud chcete meruňky, jako vitaminovou bombu uchovat co nejdéle, doporučuji je maximálně zmrazit. Vitamin C a další antioxidanty se ničí při zahřátí nad 80°C. Naproti tomu je známo, že lipofilní barviva se lépe vstřebávají a uvolňují po tepelném zahřátí.

9. Pár čísel: z celkové hmotnosti plodů připadá 85 % na dužninu, 7,3 % na slupku a 7,7 % na pecku. Dužnina obsahuje 72 až 92 % vody, 7 až 17 % cukru, 1 až 1,5 % kyselin, necelé 1 % celulózy, 1 % pektinu, 1 % bílkovin a 0,5 % tříslovin. Jádro obsahuje 45 až 58 % sušiny tuků a 25 až 28 % bílkovin.

10. A hlavně: významný zdroj pektinů jako rozpustné vlákniny, i celuózy, jako nerozpustné vlákniny, zlepšuje trávení, usnadňuje peristaltiku střeva, chrání před trávicími obtížemi, pomáhá snižovat cholesterol a riziko vzniku metabolických onemocnění. Proto si meruňky v tomto krásném letním období dopřávejte.

Nic lepšího nám příroda v tomto letním období nabídnout nemůže...

 

Přeji krásný den a užívejte si letních dnů se sezónními a lokálními produkty :-*

Mgr. Ing. Markéta Rozinková, nezávislá výživová poradkyně a vývojový specialista

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 249