Vitamin C, kyselina listová B9 a vitamin H

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Vitamin C (kyselina askorbová)

Vit. C pokrývá cca 3/4 celé naší potřeby vitaminů. Důležitý je pro správnou funkci imunitního systému, podporuje odolnost organismu proti infekcím. Řada studií prokázala, že podávání vitaminu C během nachlazení zkracuje dobu a zmírňuje průvodní symptomy tohoto onemocnění.

Vit. C je kofaktor různých enzymů, napomáhá hydroxylací prolinu hojit rány (tvorba kolagenu), hydoxyluje xenobiotika, syntetizuje karnitin, napomáhá vstřebávat železo, redukuje folát na THF, redukuje peroxidy, brání oxidaci LDL, regeneruje tokoferol z radikálu, vychytává volné radikály = ANTIOXIDANT, translauje genetickou informaci, podílí se na syntéze steroidních hormonů. 

Základní denní doporučená dávka se pohybuje okolo 60 mg, záleží na vnějších vlivech V některých případech se tedy spotřeba z 60 mg. V epidemiích a v době chřipek je preventivní dávka 200 mg, při náznacích nemoci zhruba 1 gram. Obecně více vitaminu C potřebují především alkoholici, kuřáci, lidé, kteří často užívají aspirin, nebo antikoncepční prostředky. Dále vitamín C nachází uplatnění při stresu, šoku, hněvu a vzteku. V takovém případě může dojít ke spálení až 3 gramů vitamínu C.

Příznaky hypovitaminózy se projevují nejprve malátností, zvýšenou únavou, ztrátou chuti k jídlu, nízkou odolností vůči infekcím, ztíženým hojením ran, sníženou výkonností při sportu a v práci.

Avitaminóza se projevuje jako skorbut = kurděje. Příznaky jsou poruchy tvorby kostí, poruchy růstu, krvácení vnitřních orgánů, kůže, sliznic, ztráta zubů, rozsáhlá kapilární krvácivost. Neléčený stav může vyústit ve smrt. Kurděje se dnes vyskytují velice vzácně, nejnižší preventivní dávka proti tomuto onemocnění je 10-15 mg vitaminu C denně.

Hypervitaminóza se projevuje nadbytkem tohoto vitaminu a není známo, že by způsobovaly nějaké zdravotní obtíže. Avšak velké dávky vitaminu C dodávané po delší dobu mohou mít laxativní účinek.

Pro odvrácení projevů nedostatku tohoto vitaminu postačí 50 mg/den.

Pro posílení imunitního systému a prevenci chronických degenerativních onemocnění, jako jsou ateroskleróza, rakovina, katarakta se doporučuje minimálně 75mg/den.

Výbornými zdroji jsou: šípek, rakytník, dále např. citrusy (limetka, citrón, pomeranč, grapefruit), brambory nebo rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky. 

Tento vitamin ničí teploty přes 80 °C, proto se doporučuje tyto zdroje konzumovat čerstvé, nebo upravené v páře.

 Pro podzimní dny i pro klienty, co mají problémy s klouby, kostmi nebo imunitou, doporučuji suplementaci především v období od září do dubna:  https://marketarozinkova.cz/eshop/sortiment/doplnky/ekolife-natura/ekolife-lipozomalni-vitamin-c-500-detail

 

Kyselina listová (folacin- B9)

Významná je především kvůli podílení se na růstových a vývojových procesech a je velmi důležitá pro správný vývoj a optimální fungování nervového systému, remetyluje homocystein, metyluje DNA, antianemický faktor, …

Denní doporučená dávka je 0,2 mg, těhotné ženy 0,4 mg a kojící 0,3 mg kyseliny listové. Nedostatek kyseliny listové v obecné populaci je poměrně častý a to i v průmyslově vyspělých zemích. Mezi běžné projevy nedostatku kyseliny listové patří únavnost, ztráta energie, citlivost a bolestivost jazyka a sliznic ústní dutiny. Nedostatek může zvyšovat riziko KVO a sterilitu u obou pohlaví.

Závažný je nedostatek kyseliny listové u žen fertilního věku, resp. u těhotných. Nedostatek tohoto vitaminu může způsobit defekt míšní trubice a předčasné narození, příp. potrat.

Zvýšený příjem je nutný u lidí s rakovinou, epilepsií, infekčními chorobami obecně, dále u těhotných žen a žen s hormonální antikoncepcí, u alkoholiků a lidí, kteří drží redukční dietu. Z funkcí kyseliny listové vyplývá, že zvýšený příjem potřebují i lidé s dispozicemi k onemocněním srdce a cév, kteří mají nedostatek kyseliny listové. Je třeba si uvědomit, že kyselina listová je ze všech vitaminů snad nejvíce labilní. Při technologickém a kulinářském zpracování potravin může dojít až k 90% ztrátě biologické aktivity tohoto vitaminu.

Nejvýznamnější zdroje jsou játra, tmavě zelená listová zelenina, fazole a obiloviny, vejce, vnitřnosti, mléko a mléčné výrobky, kvasnice a obiloviny.

Vhodná je suplementace následujícím výrobkem: https://marketarozinkova.cz/eshop/sortiment/doplnky/viridian/folic-acid-with-dha-90-kapsli-kyselina-listova-a-dha-detail 

Vitamin H (biotin)

Biotin je nutný pro dobrý stav pokožky a je nezbytný pro správný vývoj a funkci organismu. Denní doporučená dávka biotinu je asi 0,15 mg. Napomáhá správné syntéze mastných kyselin, odbourává některé aminokyseliny, napomáhá syntéze cholesterolu.

Nedostatek biotinu je poměrně vzácný, projevuje se následovně: Mezi první symptomy nedostatku patří nechutenství, zvracení, praskliny ústních koutků, nekoordinované pohyby, svalová bolest, dermatologické problémy, mentální deprese a padání vlasů (alopecie). Při dlouhodobém nedostatku biotinu se může projevit anémie nebo hypercholesterolemie. 

Významnými zdroji biotinu jsou játra, vaječný žloutek, sojové boby, ořechy, ovesné vločky, obilné klíčky, rajčata, špenát, brambory, mléko a ryby.

Významným zdrojem těchto i dalších vitaminů je i Moringa olejodárná. Konkrétně je významným zdrojem vitaminu A, což je významný vitamin pro správný zrak, správnou funkci a zdravý vzhled pokožky a imunitního systému. Obsahuje dále vitaminy skupiny B – thiamin B1, riboflavin B2, niacin B3 a pyridoxin B6. Vitamin D je známý vitamin rozpustný v tucích, který napomáhá vstřebávání vápníku do těla do kosti, jsou prokázané jeho účinky proti množení bakterie Mycobacterium tuberculosis. Vitamin E je rovněž další antioxidant, který chrání naše tělo zevnitř i z vnějšku proti volným radikálům a chrání buňky před poškozením. V neposlední řadě obsahuje Moringa i vitamin K.

Moringa také obsahuje komplex nezbytných stopových prvků – železo, zinek, hořčík, fosfor, mangan, měď, vápník a draslík. 

Z organických látek bych chtěla jmenovat významné zastoupení mastných kyselin omega-3 a omega-6 ve správném a pro tělo dobře zpracovatelném poměru. Tyto mastné kyseliny ochraňují tělo proti rizikům aterosklerózy, infarktu či mrtvice. Vhodné je proto zařazovat moringu ve formě čaje, který si můžete připravit v pohodlí domova a dostanete tak celý komplex živin v příjemné, chutné a dobře vstřebatelné formě. Prostě výrobek vhodný pro všechno naleznete ZDE: https://marketarozinkova.cz/eshop/sortiment/bylinne-smesi-s-moringou/moringa-olejodarna-ciste-prirodni-prasek-z-listu-kapsle-180ks-detail

 

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 539